서울국제컴퓨터음악제 2010

2010년 9월 2일(목)부터 9월 5일(일)까지 예술의전당 자유소극장에서 한국전자음악협회(KEAMS)가 주최하는
서울국제컴퓨터음악제(SICMF) 2010이 개최됩니다. 서울국제컴퓨터음악제는 악기, 컴퓨터음향, 영상, 무용 등의 매체가
어우러지는 전위적인 공연으로 음악과 테크놀러지가 어떻게 조우하고 결합되는지를 보여준다는 점에서 해마다 차별화된 공연을 선사하고
있습니다. 아시아에서 최초로 기획된 컴퓨터음악제인 서울국제컴퓨터음악제는 94년에 시작되어 올해로 17회를 맞이합니다. 그 동안
국내외에서 활발하게 활동하고 있는 작곡가들의 뛰어난 작품들에 의해 국내는 물론 전세계 컴퓨터음악의 주요한 흐름을 파악하고 주도하는
음악제로 성장했으며, 많은 해외의 작곡가들이 연주하고 싶어하는 무대가 되었습니다. 해마다 세계 각국의 작곡가들이 작품을 응모하고
이 중 엄선된 작품들이 연주되는데 올해에도 200여편에 달하는 작품들이 응모되었고 이 중 22 작품이 선정되어 연주됩니다.

또한 올해에는 독일의 대표적인 현대음악 연주단체인 앙상블 아방튀르(Aventure)가 초청됩니다. 앙상블 아방튀르는
1986년 독일의 프라이부르크에서 창단된 15인조 현대음악 전문 연주단체로서 유럽에서 가장 오래되고, 의미있는 연주단체입니다.
프라이부르크의 음악회 시리즈를 비롯하여, 전세계의 많은 작곡가들과의 활발한 교류를 통한 위촉 및 초연을 주도하면서, 전통과
아방가르드의 연결, 철저히 새로운 것들의 지원, 잊혀진 것들의 재발견, 시대와 문화를 통합하는 프로그램 등을 수행해 나가고
있습니다.

이번 공연에는 플루트의 Martina Roth, 클라리넷의 Walter Ifrim, 베이스트롬본/튜바의 Thomas Wagner가
초청되어 Luigi Nono, Richard Dudas, 임영미, Roland Breitenfeld, 이돈응의 작품이
연주됩니다.

SICMF 2010 :: 프로그램

9월 2일 (목)
Concert 1

pm 7:30

자유소극장
David Berezan : Nijo

윤제호 : “Memory” for Violin, Violoncello and live electronics

이병무 : “Elastomer ver.3” for Tape

김은진 : “그리움의 침묵” for Daegeum, Gayageum, Ajaeng and Tape

Manuella Blackburn : Karita oto (Borrowed Sound) Part 1

Chikashi Miyama : Piano Chimera

김미정 : “Spirit’s Sound” for Haegeum and live-electronics


9월 3일 (금)
Seminar 1

pm 3:00

한국예술종합학교 음악원 (서초동) 402호 전자음악실
Cort Lippe

실시간 상호작용 : 연주자와 기계간의 음악적 표현성

Concert 2

pm 7:30

자유소극장
Clemens von Reusner : BRNK

John Croft : “…ne l’aura che trema”

강중훈 : Chime II

Jason Bolte : Noises Everywhere

Francis Dhomont : Sisyphe

이은화 : “Rattling sound” for computer generated music

Juan José Eslava : “Under Construction” for classic guitar and electronics


9월 4일 (토)
Seminar 2

pm 3:00

한국예술종합학교 음악원 (서초동) 402호 전자음악실
Juan José Eslava

“Under Construction”과 “Senderos de la risa”의 작곡과정에서 나타나는 제스쳐의 연루성

Concert 3

pm 7:30

자유소극장
Jonas Foerster : Echoes of Urban Life

Konstantinos Karanthanasis : Dionysus

조진옥 : CoCo-III

Marie-Hélène Bernard : Les ailes du phénix

여계숙 : Time Sculptures III

Adam Basanta : a glass is not a glass(mov I to VI)

Cort Lippe : Music for Snare Drum and Computer


9월 5일 (일)
Concert 4

pm 7:30

자유소극장

앙상블 아방튀르(Aventure) 초청 특별 연주회

Luigi Nono : “Post-Prae-Ludium >Donau<” for tuba & live-electronics

Richard Dudas : “Prelude and Fantasy” for alto flute & computer

임영미 : “Whisper” for clarinet / bass-clarinet & electronics

Roland Breitenfeld : “Moments of Darkness” for bass-trombone & electronics

이돈응 : “Amusement” for flute, clarinet & live-electronics

Luigi Nono : “Ommagio a Kurtag” for alto, flute, clarinet, tuba & live-electronics


* 이 프로그램은 순서나 일정이 바뀔 수 있습니다.


original post/information :http://www.computermusic.or.kr/main_kr/

The supercollider Book

여러해동안 계획되오던 책이 드디어 준비중인가봅니다. 곧 나오길 바래요.

http://supercolliderbook.net/


Wilson, S., Cottle, D. and Collins, N. (eds). 2010. The SuperCollider Book. Cambridge, MA: MIT Press


Contents

Foreword…………….. v

James McCartney

Introduction…………….. x

Scott Wilson, David Cottle and Nick Collins

Tutorials

1 Beginner’s Tutorial…………….. 1

David Cottle

2 The Unit Generator…………….. 64

Joshua Parmenter

3 Composition with SuperCollider…………….. 82

Scott Wilson and Julio d’Escriván

4 Ins and Outs — SuperCollider and External Devices…………….. 106

Stefan Kersten, Marije A.J. Baalman and Till Bovermann

Advanced Tutorials

5 Programming in SuperCollider…………….. 137

Iannis Zannos

6 Events and Patterns…………….. 188

Ron Kuivila

7 Just in Time Programming…………….. 212

Julian Rohrhuber and Alberto de Campo

8 Object Modelling…………….. 235

Alberto de Campo, Julian Rohrhuber and Till Bovermann

Platforms and GUI

9 Mac OSX GUI…………….. 254

Jan Trützschler von Falkenstein

10 SwingOSC…………….. 275

Hanns Holger Rutz

11 SuperCollider on Windows…………….. 300

Christopher Frauenberger

12 “Collision with the Penguin” – SuperCollider on Linux…………….. 317

Stefan Kersten and Marije A.J. Baalman

Practical Applications

13 Sonification and Auditory Display in SuperCollider…………….. 353

Alberto de Campo, Julian Rohrhuber, Till Bovermann, Christopher Frauenberger

14 Spatialization with SuperCollider…………….. 378

Scott Wilson and Marije A.J. Baalman

15 Machine Listening in SuperCollider…………….. 402

Nick Collins

16 Microsound…………….. 424

Alberto de Campo

17 Alternative Tunings with SuperCollider…………….. 450

Fabrice Mogini

18 Non-Real-Time Synthesis and Object Oriented Composition…………….. 479

Brian Wilkie and Joshua Parmenter

Projects and Perspectives

19 A Binaural Simulation of Varèse’s Poème électronique…………….. 502

Stefan Kersten, Vincenzo Lombardo, Fabrizio Nunnari, and Andrea Valle

20 High-level structures for live performance: dewdrop_lib and chucklib…………….. 512

James Harkins

21 Interface Investigations…………….. 532

Thor Magnusson

22 SuperCollider in Japan…………….. 544

Takeko Akamatsu

23 Dialects, Constraints and Systems within Systems…………….. 550

Julian Rohrhuber, Tom Hall and Alberto de Campo

Developer Topics

24 The SuperCollider Language Implementation…………….. 576

Stefan Kersten

25 Writing Unit Generator Plugins…………….. 597

Dan Stowell

26 Inside scsynth…………….. 638

Ross Bencina

Appendix

Syntax of the SuperCollider Language…………….. 663

Iannis Zannos

quince.


quince

quince라는 프로그램인데 독일에서 개발되었네요.

주로 믹싱작업이나 채널위주로 되는게 아니라 single채널에 여러 이벤트들이 모여 소리를 디자인 하는데 사용되는 듯 합니다.

장점은 공짜라는것/비디오 믹싱 가능하다는것/그리고 macro개념이 아닌 micro개념으로는 디테일 할것 같다는것입니다.


http://quince.maximilianmarcoll.de/img/quince_screenshot_1.png



http://quince.maximilianmarcoll.de/img/quince_screenshot_2.png


더 많은 사항은 홈페이지를 확인하세요. :http://quince.maximilianmarcoll.de/


quince is a program, similar to a daw, for editing time-based data on the mac (at least os 10.5).
major features include:
– the paradigm “tape-recorder – mixing desk” is broken: there are no
channels. arbitrary numbers of objects can be layered, thus displayed
and edited, on top of or next to each other.

– nested object-trees: each event may contain arbitrary numbers of
events which themselves may contain any number of events and so on.

– all the functionality is implemented in a plug-in structure with an
open API. adding custom plug-ins requires a minimum of code.

– combined functions: using the function composer, function plug-ins can
be combined into functionGraphs, enabling you to create powerful and
complex tools with just a few clicks.

– although quince was developed to serve musical purposes,
theoretically, not only audio but video and every other time-based data
type can be edited in quince. all it needs is a corresponding plug-in.